29. 12. 2020
Na pozemku po bývalé Hedvě, v těsné blízkosti dnešního Lidlu, město hodlá zřídit velké veřejné parkoviště. Děje se tak bez náležitého zdůvodnění, šumperští Zelení se proto ptají, kdo takové parkoviště ve skutečnosti potřebuje.
Šumperský zpravodaj v čísle z 16. prosince 2020 informoval, že na více než hektarové stavební proluce mezi ulicemi Žerotínovou, Lautnerovou a Lidlem vedení města počítá nejen s výstavbou bytového domu s příslušenstvím, ale také se vznikem veřejného parkoviště s kapacitou 105 parkovacích míst. Parkoviště včetně zlidšťujících zelených pásů má z pozemku ukrojit 6453 m2, tedy více než polovinu celkové rozlohy. Nejedná se přitom o zajištění parkovacích potřeb zamýšleného bytového domu – ty mají být totiž ošetřeny garážemi (65 míst) v zahloubeném suterénu a samostatným parkovištěm s 35 místy vázanými k domu. Celý pozemek je ve vlastnictví města a je asi nejcennější rozvojovou plochou v blízkosti šumperského centra.
Řešení vychází z územní studie, která je dostupná na stránkách města. Ta však sama o sobě nikterak nezdůvodňuje, proč se v jižní části uprázdněné plochy ze všech možností využití navrhuje právě parkoviště. Jednalo se tedy zřejmě o čistě politické zadání. Také místostarosta Jirgl ve zmíněném článku zůstává u populární, avšak vágní fráze „Šumperk trápí nedostatek nových bytů i ploch k parkování“. Je to zřejmě bezpečná volba, každý přece rád pohodlně zaparkuje…
Jako Zelení samozřejmě nejsme proti každému parkování. Rozhodně jsme ale proti nezdůvodněnému a necitlivému ukrajování z veřejného prostoru pro potřeby individuální automobilové dopravy. Prostor přidělený autům není prostor zadarmo; je to prostor nás všech, prostor našeho pohybu a zdravého života ve městě. Neuvážené rozšiřování automobilové infrastruktury přináší jediné: přivádí do města více aut, zhoršuje podmínky pohybu a nutí častěji sednout do auta i ty, kteří by rádi brali ohled na zdraví vlastní i zdraví ostatních.
Za pozornost stojí i těsné sousedství Lidlu. Ano, veřejné parkoviště v uvažovaném umístění by jistě mohlo obsloužit nepříliš vzdálené budovy úřadů, gymnázia nebo knihovny, hlavním výhercem by tu však byl bezpochyby právě supermarket. A výhra je to víc než příjemná: parkovací místa pro zákazníky trvale na útraty města… Někdo namítne, že by supermarket má přece své vlastní parkoviště a nepotřebuje těžit z veřejného. Snad. Pohled do katastru ale říká, že Lidl, v.o.s., je rovněž vlastníkem volné parcely v prodloužení stávajícího objektu; do budoucna se tedy nabízí třeba stavební rozšíření obchodu. Pozice bezprostředního sousedství s celou jednou delší stranou obdélníkového veřejného parkoviště je každopádně pro jakýkoli komerční subjekt více než zajímavá. A zodpovědný správce veřejného majetku si naopak musí klást otázku, proč má město vybranému subjektu tento nadstandardní servis poskytovat.
Studie dále počítá s rozčleněním parkoviště rastrem zelených ploch a podle vizualizací také s budoucí přítomností četných vzrostlých stromů. To, jak přijatelné pro řidiče bude zaklenutí parkoviště korunami dospělých stromů (listí, pyl, padající větve…) je otázkou samo o sobě: vzniká pochybnost, zda se tu nejedná o pouhé „lakování nazeleno“, aniž by se se stromy reálně počítalo. I samy travnaté pásy, třebaže kvitujeme jejich zasakovací potenciál, se zdají být spíše zelenou úlitbou. Ekologicky klíčová je totiž skutečně především otázka, zda má být polovina jedinečného rozvojového pozemku města věnována „odkládání“ aut.
Apelujeme na vedení města, aby na uvedené otázky co nejdřív poskytlo veřejnosti přesvědčivé odpovědi.
Kontakt:
Radek Ocelák, radioc@seznam.cz, 732 274 773